You are here

Jak działają wyłączniki silnikowe i czemu ich działanie jest tak ważne?

Wyłączniki silnikowe to łączniki do zabezpieczenia, łączenia, jak również wydzielania obwodów prądowych obciążeniem. Są one bardzo istotne, bo zabezpieczają silniki przed awarią w następstwie zablokowanego rozruchu, przeciążenia awarii czy braku konkretnej fazy w sieciach trójfazowych. Jak są wyposażone i co mogą działać?

Są wyposażone w termiczny wyzwalacz do ochrony uzwojenia silnika, czyli tak zwane zabezpieczenie przeciążeniowe i wyzwalacz elektromagnetyczny, nazywane tak zabezpieczenie zwarciowe. Samodzielne wyłączniki silnikowe z bimetalowymi wyzwalaczami zwłocznymi, jakie zależne są od zasilania i stanowią niezwykle wiarygodne technologiczne rozwiązanie ochrony silników. Elementy wyzwalające są nadzwyczajnie czułe i działają na zanik fazy, są jednocześnie skompensowane temperaturowo.
Silniki i elektronika (przeniesiony tutaj) wodzące są w pełni bezpieczne przy pomocy elementów wyzwalających zwarcie ustawionych na stałe parametry. Zapewniony jest również zapłon silników we wszystkich rodzajach pracy.

Czułe na zanikanie fazy są bardzo dobre do ochraniania silników. Żeby uchronić silnik przełączniki silnika powinno się ustawić na prąd znamionowy silnika. Niezwykle ważną sprawą przy wyborze wyłączników silnika jest kontrola wrażliwości na zanik fazy oraz prąd zwarciowy, po jakim aparat jest nadal sprawny. Użycie wyłączników silnikowych to jednakowoż odmienne zalety. Dzięki temu można zabezpieczyć nie tylko silnik, ale także stycznik przedstawiony na http://www.elektro-pol.com.pl/asortyment/styczniki/. Dzięki znacznej odporności na zwarcia nie musimy jeszcze mocniej zabezpieczać poszczególnych torów napędowych. Dlatego również należy pamiętać o pozostawianiu wyłączników silnikowych przed stycznikiem.


W systemach, w których używana jest praca wielowątkowa falownika zalecane jest wykorzystanie wyłączników silnika do zabezpieczania konkretnych silników. Możemy w takiej sytuacji użyć styki dodatkowe, które powiadamiają system sterowniczy o uwolnieniu zabezpieczenia, a ponadto idzie odpowiednią reakcję na pojawianie się błędu. Mnóstwo firm ma w swojej ofercie napędy (np.), które zawierają wyłącznik silnikowy połączony ze stycznikiem. Taki więc moduł zwany jest rozrusznikiem silnika. To wszystko powoduje, że tego typu system wydajniej działa i jest bezpieczniejszy.